«وحدت» و «استقامت» دو عامل مهم در «استحکام ساخت درونی» نظام

  • اکران «خوب، بد، جلف»، «سلام بمبئی»، «گشت ٢» و «مبارک» در صومعه سرا
  • تاریخ خبر : چهارشنبه ۳۰ بهمن ۹۲ - ۲:۳۰

    کد خبر : 21285

    «وحدت» و «استقامت» دو عامل مهم در «استحکام ساخت درونی» نظام

    هر جا که مسئولین و مردم دارای وحدت بودند و در کنار هم در یک صف قرار گرفته اند، بدون شک کارها با قدرت هرچه تمام تر به پیش رفته و متأسفانه در برهه هایی که دعواهای خاله زنک بازی سیاسی و اجتماعی بر عامل وحدت چیرگی یافت، به نتایج مطلوب خود نرسیده ایم…

    رهبر انقلاب درد دیدار دیروز خود با مردم آذربایجان با اشاره به راهپیمایی باشکوه مردم ایران در روز ۲۲ بهمن، آن را دارای دو پیام «وحدت» و «استقامت» دانستند.

    به گزارش واران نیوز به نقل از بولتن، وحدت و استقامت را در حقیقت می توان جزء اساسی ترین و اصلی ترین شاخص ها و خصوصیات انقلاب اسلامی از ابتدای نهضت تا به امروز دانست.

    پییشتر و در روز ۲۲ بهمن امسال با اشاره به سخنان رهبری در روز ۱۹ بهمن ماه که بر ضرورت موضوع وحدت در جامعه تأکید داشتند نوشته بودیم که «وحدت کلمه را می توان مبنایی ترین «شعار» و در عین حال اصلی ترین «تاکتیک» مبارزات انقلاب اسلامی و پس از آن استقرار نظام جمهوری اسلامی دانست به طوری که دستیابی و رسیدن به تمامی اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی بدون آن میسر نخواهد بود. آرمان هایی چون «استقلال»، «آزادی»، «عدالت» و امثالهم تنها زمانی قابلیت اجرایی شدن را دارند که وحدت در جامعه وجود داشته باشد.

    به همین دلیل از همان اوان انقلاب اسلامی، رهبران انقلاب همواره بر آن تأکید داشته اند. در ده سال اول انقلاب، امام خمینی به عنوان رهبر جامعه ایران بارها و بارها بر موضوع وحدت کلمه تأکید داشته و آن را رمز پیروزی انقلاب اسلامی قلمداد کرده اند و پس از امام، رهبر انقلاب به عنوان تالی تلوی امام خمینی نیز در طول بیست و اندی سال گذشته، بر همین موضوع اصرار ورزیده اند تا جایی که «دالّ مرکزی» در گفتمان فکری رهبر انقلاب را می توان همین موضوع دانست.»

    و چنین بود که رهبر انقلاب روز ۲۲ بهمن را روز نماد وحدت و مخابره پیام وحدت به داخل و خارج از کشور ارزیابی کردند. ملت ایران در طول دوران بعد از انقلاب اسلامی به عینه تأثیر عامل وحدت را در عرصه های اجتماعی- سیاسی زندگی خود دیده است. هر جا که مسئولین و مردم دارای وحدت بودند و در کنار هم در یک صف قرار گرفته اند، بدون شک کارها با قدرت هرچه تمام تر به پیش رفته و متأسفانه در برهه هایی که دعواهای خاله زنک بازی سیاسی و اجتماعی بر عامل وحدت چیرگی یافت، به نتایج مطلوب خود نرسیده ایم.

    اما در کنار عامل وحدت، عامل «استقامت» که به تعبیر رهبر انقلاب پیام دوم راهپیمایی ۲۲بهمن بود نیز نقش مهمی بازی می کند. ایشان استقامت را به معنای ایستادگی بر آرمان های انقلاب اسلامی معنا کرده و فرمودند:

    «یکى پیام استقامت، یکى پیام وحدت. استقامت یعنى چه؟ یعنى ملّت ایران بر روى آرمانهاى انقلاب ایستادگى دارند. ما آرمانهاى ایجابى هم داشتیم، آرمانهاى سلبى هم داشتیم؛ آرمانهاى ایجابى ما عبارت بوده است از اینکه: ما دنبال عدالت اجتماعى هستیم؛ ما دنبال حضور مردمى در حوادث گوناگون کشور هستیم؛ ما دنبال اسلام هستیم؛ ما سعادت کشور را در عمل به تعالیم اسلامى می دانیم؛ ما دنبال اقتصاد مستقل هستیم؛ دنبال فرهنگ غیر وابسته‌ى به بیگانگان و فرهنگ اصیل اسلامى و ایرانى خودمان هستیم؛ ما دنبال پناه دادن به مظلوم و مقابله‌ى با ظالم هستیم؛ ما دنبال پیشرفت کشور هستیم؛ ما دنبال برجستگى علمى کشور هستیم؛ می خواهیم کشورمان در علم، در اقتصاد، در فرهنگ، در امور اجتماعى، در اخلاق، در معنویّت، پیشرو و پیش‌قدم باشد؛ پیام هاى مثبت ایجابىِ انقلاب ما اینها است. یک پیامهاى سلبى هم انقلاب داشت؛ پیام سلبى انقلاب این است که: ما تسلیم زورگویى نمی شویم، تسلیم باج‌خواهى نمی شویم، تسلیم نظام سلطه نمی شویم.»

    موضوع استقامت را می توان هم از منظر دینی مورد بررسی قرار داد و هم از منظر اجتماعی. از منظر دینی وعده الهی بر آن است که کسانی که استقامت می ورزند، امدادهای الهی نیز به کمک آنها آمده تا جایی که از هیچ چیزی «ترس» و «نگرانی» ندارند: «إِنَّ الَّذِینَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَیْهِمُ الْمَلَائِکَهُ أَلَّا تَخَافُوا وَ لَا تَحْزَنُوا و أَبْشِرُوا بِالْجَنَّهِ الَّتِی کُنتُمْ تُوعَدُونَ»؛ «بر آنان که گفتند پروردگار ما الله است و استقامت ورزیدند، فرشتگان فرود می‏آیند که مترسید و غمگین مباشید، شما را به بهشتی که وعده داده بودند بشارت است.» (سوره فصلت/ آیه ۳۰) پس استقامت در مسیر حق موجب می شود که نصرت های خداوندی نصیب جامعه شده و ترس ها و نگرانی های واهی از آن زدوده شود.

    این وعده الهی دقیقا همان چیزی است که مردم ایران بارها در مقاطع مختلف آن را تجربه کرده و به چشم خود دیده اند. عالی ترین نمونه آن را می توان در هشت سال دفاع مقدس دید. در جنگ تحمیلی، علی رغمی اینکه توان نظامی ایران در مقایسه با رژیم بعثی به مراتب کمتر بود و صدام، تسلیحات نظامی فراوانی از کشورهای عربی و غربی دریافت می کرد اما به دلیل استقامت سربازان خمینی بر آرمان ها و اهداف خود، حتی یک وجب از خاک ایران به تسخیر رژیم بعثی در نیامد.

    از منظر اجتماعی نیز استقامت بدان معنا است که ما می بایست به جای نگاه کردن به دست دیگران، روی پای خود بایستیم و خود مشکلات مان را حل کنیم. «استحکام ساخت درونی» که رهبر انقلاب چندین بار از آن نام برده اند بدون استقامت (و البته وحدت) امکان پذیر نیست. ما باید به این باور برسیم که اگر به دنبال توسعه و پیشرفت کشور هستیم، این پیشرفت تنها از مسیر استقامت و مستحکم ساختن زیرساخت های درونی کشور ممکن خواهد شد. غیر از این، هرگونه راه دیگر یقینا با شکست مواجه خواهد شد کما اینکه تا به امروز نیز چنین بوده است.

    کلیه حقوق برای پایگاه خبری واران نیوز محفوظ است
    Desgined & Programmed by AmirHz.ir