اقدام جالب و جنجالی شهردار تهران+تصاویر

  • گیلان پیرترین استان کشور/ زاد و ولد در زوج های گیلانی کاهش یافت
  • تاریخ خبر : یکشنبه ۲۰ اردیبهشت ۹۴ - ۱۴:۲۷

    کد خبر : 30554
    نگارخانه ایی به وسعت یک شهر؛

    اقدام جالب و جنجالی شهردار تهران+تصاویر

    چند روزی است که مردم تهران به جای دیدن تابلوهای و بیلبوردهای تبلیغاتی،تابلوهایی هنری از آثار هنرمندان بزرگ ایران و جهان را می بینند.

    به گزارش واران نیوز به نقل از :  بازرگان نیوز،در پروژه ای که شهردار تهران امیدوار است مشوقی برای مردم جهت بازدید از موزه ها باشد، آگهی های تبلیغاتی جای خود را به آثار هنری هنرمندان مشهور محلی و خارجی داده است. ظرف ده روز نقاشی های هنرمندانی مانند پیکاسو، ماگریت و ماتیس پایتخت این کشور را به یک گالری هنری شهری عظیم تبدیل می کند.

    این تصاویر نمونه ای از بیش از هزار و پانصد تابلو نصب شده در سراسر خیابانهای تهران است که هفتصد اثر هنری شامل کپی هایی از آثار مینیاتور سنتی، قالی، خطاطی و دیگر آثار هنری ایرانی را به نمایش می گذارند. این پروژه به نام «گالری به وسعت یک شهر» واکنش های مثبتی را در فضای مجازی و مطبوعات ایران در پی داشته است.

    شهرداری تهران به رسم ادوار مختلف در فواصل زمانی خاصی اقدام به نصب تبلیغات فرهنگی بر روی تابلوهای تبلیغاتی می کند. (البته تابلوهایی که پیش از آن پولش را از اجاره کنندگان تابلو گرفته است). حتما شما هم به یاد دارید جملات فرهنگی مختلف با مضامین رانندگی درست، کمک به همنوع، تشویق به مطالعه، احترام به والدین و آخرین آن نیز تبلیغی با این مضمون “روزگارت خوش که به فکر دیگرانی“بود.

    اما این بار شهرداری تهران طی ابلاغی به کلیه شرکتهای اجاره کننده تابلوهای محیطی از آنها خواسته تا تبلیغات فرهنگی را به طور هماهنگ اکران کنند. تبلیغاتی که نه فقط در بعضی تابلوها که در تمام تابلوهای محیطی به مدت ۱۰ روز اکران خواهد شد.

    این کمپین تبلیغاتی (تک رسانه ای!) به “دهه شهر بدون تبلیغ” در بین عموم و ” نگارخانه ای به وسعت یک شهر” بین دست اندرکاران معروف است و با هدف کاهش زشتی های شهر (تبلیغات) و تشویق مردم به مسایل فرهنگی و اثار هنری طراحی شده است. نگران نباشید طرح های این کمپین را یا تا الان دیده اید یا تا ساعاتی دیگر در معرض دیدتان قرار می گیرد فقط کمی دقت می خواهد چون نوع طرح آن در بعضی تابلوها قابل تشخیص نیست و فقط لکه ای رنگ فهوه ای دیده می شود. موضوع غالب این تبلیغات فرش، تابلو فرش و آثار هنری و نقاشی است که به همراه شناسنامه کامل ارایه شده است.

    این رویداد از ابغاد مختلف قابل بررسی و نقد است.

    از حیث فلسفه: که اجرای آن از سوی سازمان زیباسازی که یکی از مهمترین منابع درامدش تبلیغات است جای سوال دارد که چرا اینگونه تبلیغات (تحاری) را تقبیح می کند در حالی که خودش فروشنده تبلیغ است و این افراط در تبلیغات شهری بزرگترین مسببش سازمان زیباسازی است.

    از حیث موضوع: که آنچه به جای تبلیغات بر تابلوها نشسته باز هم تبلیغ است و نه چیز دیگری فقط موضعش از تبلیغات تجاری به تبلیغات فرهنگی تغییر ماهیت داده است ولی کماکان دهه بدون تبلیغ (عنوان غیر رسمی این حرکت) را محقق نمی کند چون باز تبلیغی در حال اتفاق است.

    از حیث اجرای محتوا: که به نظر اگر بپذیریم تبلیغات جاری شهر را زشت کرده است تبلیغات جدید چیزی از زشتی شهر کم نکرده است. (استفاده از عناصر بصری که مناسب تبلیغات محیطی نیست و اساسا رنگ قالب طرح های محیطی را با یک بی روحی همراه کرده است) و یا مینیمالیسم به کار رفته در بخش نوشتار با روحیه غالب شهرنشین ها سازگار نیست. نگارخانه ای به وسعت یک شهر ایده ای قابل اعتنا اما در مرحله عمل به اعتقادم بسیار قابل نقد است. نمایش این اثار بدون درک درست از تبلیغات محیطی صورت گرفته است.

    مجتبی موسوی مدیر این پروژه گفت‌، اکثر فضاهای مربوط به تابلوهای اعلانات تحت مدیریت شرکتهای خصوصی است. به گفته وی، آنها ابتدا با ایده تعطیلی تجارت تبلیغاتی شان به مدت ده روز موافق نبودند اما بالاخره به علت فرهنگی بودن این پروژه با آن موافقت کردند.
    وی گفت: در انتخاب آثار آزادیم اما یک دستورالعمل کلی وجود دارد… و نهایتا هفتاد درصد تابلوها به آثار هنری ایرانی و بقیه به آثار خارجی اختصاص می یابد. در میان آثار هنری نقاشی های محمود فرشچیان استاد نقاشی و مینیاتور ایران وجود دارد.
    تهران همچنین یک گنجینه پنهان دارد که برای جهان خارج کمتر شناخته شده است. موزه هنرهای معاصر تهران جالب ترین مجموعه آثار هنری خارج از اروپا و آمریکا است که آثار اصلی بسیاری نقاشان معروف را در خود جای داده است.

     

    کلیه حقوق برای پایگاه خبری واران نیوز محفوظ است
    Desgined & Programmed by AmirHz.ir