نظر خودروساز آلمانی درباره همکاری با ایران

  • مردم نگران رونق کسب و کار و بیکاری هستند/ باید اقتصادی ایجاد کنیم که در مقابل تکانه‌ها دچار مشکل نشود/شعارم «کار و کرامت» است
  • تاریخ خبر : دوشنبه ۵ مرداد ۹۴ - ۲۰:۵۵

    کد خبر : 35002

    نظر خودروساز آلمانی درباره همکاری با ایران

    طی یک هفته اخیر و پس از ورود هیات آلمانی به ایران که در آن مدیر روابط بین‌الملل شرکت فولکس واگن هم حضور داشت، اخباری مبنی بر آغاز به کار مجدد این خودروساز در ایران مطرح شده است. با این همه، سخنگوی فولکس واگن این اتفاق را هنوز زود می‌داند.

    ایسنا: «انریک بلتز» سخنگوی فولکس واگن در گفت‌وگو با «اقتصادنیوز» گفت: ما در حال بررسی تحولات ایران هستیم و مذاکرات اولیه را نیز برای ورود به بازار ایران انجام داده‌ایم اما فعلا تصمیم قطعی انجام نشده است. ما منتظر آینده نزدیک هستیم تا گام‌های بیشتری برای حضور خود در بازار ایران برداریم.

    وی همچنین در پاسخ به این پرسش که “گفته می‌شود شما قراردادی را برای تولید خودرو تیگوان با بم‌خودرو منعقد کرده‌اید” گفت: در حال مذاکره هستیم و نمی‌توانم هیچ اطلاعاتی را بیشتر از آنچه گفتم درباره شریک یا همکاری آینده خود درباره بازار ایران به شما در این مرحله بگویم.

    پیشتر برخی منابع در شرکت بم‌خودرو از آغاز همکاری با فولکس واگن خبر داده بودند. اولین محصول هم خودروی تیگوان اعلام شده بود. این خودرو از یک موتور ۲ لیتری ۴ سیلندر توربوشارژ و یک جعبه دنده جدید ۶ سرعته اتوماتیک برای تولید ۲۰۰ اسب بخار قدرت سود می‌برد. این خودرو در اندازه‌ای نزدیک به نیسان قشقایی قرار دارد و در بازار جهانی حدود ۲۶ هزار دلار قیمت‌گذاری شده است.

    برخی منابع خبری هم از مذاکراتی بین خانواده گرامی که از بزرگترین واردکنندگان خودرو به ایران و واردکننده خودروهایی مانند کیا موتورز و هیوندای به ایران است، با فولکس واگن برای واردات محصولات این خودروساز به ایران خبر داده بودند.

    البته خبرهایی هم مبنی بر مذاکره فولکس واگن با ایران خودرو مطرح شده که سخنگوی فولکس واگن در گفت‌وگو با اقتصاد نیوز حاضر به تأیید یا تکذیب آن نشد. طی چند هفته اخیر یکی از مدیران ایران خودرو هم به تمایل این شرکت برای همکاری با یک شریک غیرفرانسوی در اروپا مانند فولکس واگن اشاره کرده بود.

    ارزان‌ترین مدل فولکس واگن، مدل آپ است که در اروپا ۸ هزار ۹۰۰ یورو قیمت دارد. این خودرو که هم‌اندازه پژو ۲۰۶ است، در صورت واردات، قیمتی بیش از ۵۴ میلیون تومان خواهد داشت. البته در صورت مونتاژ، این قیمت می‌تواند به حدود ۴۰ میلیون تومان برسد و به رقیبی برای پژو ۲۰۶ تبدیل شود.

    موتور ارزان‌ترین مدل آپ ۶۰ اسب بخار قدرت دارد و همچنان برای رقابت با پژو ۲۰۶ موتور ضعیف‌تری به نظر می‌رسد. با این همه، این موتور مدرن‌تر بوده و مصرف سوخت کمتری دارد.

    دیگر محصولی که می‌تواند در ایران موفق باشد، محصولی از تولیدات فولکس واگن در برزیل است که voyage نام دارد. این خودرو که هم‌اندازه تیبا است، از موتور ۱۶۰۰ سی‌سی با قدرت موتور ۱۰۴ اسب بخار بهره می‌برد.

    این خودرو در صورت تولید در ایران می‌تواند بین ۴۰ تا ۵۰ میلیون قیمت داشته باشد که با این قیمت این خودرو می‌تواند رقیب خودروهایی مانند پژو ۲۰۶ صندوقدار و تندر ۹۰ باشد.

    محصول مهم دیگری که می‌تواند در صورت تولید در شرکت بم خودرو با استقبال در بازار ایران مواجه شود، خودرو جتا است. بررسی‌های اقتصادنیوز نشان می‌دهد که این خودرو در کلاس رنو مگان است و در بازار جهانی ۱۷ هزار دلار قیمت دارد و در صورت تولید در ایران می‌توان آن را با قیمتی در حدود ۷۰ میلیون تومان به دست مشتریان رساند. این خودرو دارای موتور دو لیتری با قدرت ۱۱۵ اسب بخار است. در گذشته، بم خودرو و فولکس واگن برنامه‌هایی جدی را برای بازار ایران مطرح کرده بودند.

    این برنامه شامل تولید ۲۰۰ هزار خودرو فولکس واگن در ایران بود که هیچ‌گاه به سرانجام نرسید و تنها در تولید نه چندان انبوه فولکس گُل طی چند سال در ایران خلاصه شد. پس از تغییر دولت در ایران و روی کار آمدن دولت محمود احمدی‌نژاد به تندی رابطه بم خودرو و فولکس واگن رو به تیرگی گذاشت و در نهایت رابطه این دو شرکت قطع شد.

    کلیه حقوق برای پایگاه خبری واران نیوز محفوظ است
    Desgined & Programmed by AmirHz.ir