جوان ترین طراحان بازی اندروید کشور در لاهیجان زندگی می کنند

  • برای پیشرفت باید به نیروهای جوان و متخصص اعتماد کرد/ راهکار حفظ استقلال اقتصادی، اقتصاد مقاومتی است
  • تاریخ خبر : پنجشنبه ۲۲ مرداد ۹۴ - ۱۵:۲۷

    کد خبر : 35638

    جوان ترین طراحان بازی اندروید کشور در لاهیجان زندگی می کنند

    صدرا صبوری مدیر جوان ترین گروه برنامه نویسی ایران گفت:ساخت دو بازی اندرویدی «هپ» و «کلاغ» تنها بخش کوچکی از پروژه های گروه برنامه نویسی حباب است که بدون هیچ گونه حمایتی در لاهیجان مشغول به کار است.

    به گزارش واران نیوز به نقل از  لاهیجان ؛ صدرا صبوری ۱۵ سال سن دارد و دانش آموز دبیرستان شهید بهشتی لاهیجان است.خودش داستان زندگی و شروع به دنیای برنامه نویسی را از یازده سالگی می داند،زمانی که در مقطع اول راهنمایی مشغول به تحصیل بود.او با این سن کم مدیر یک گروه برنامه نویسی است که تمامی اعضای او را دوستان وی تشکیل می دهند.ساخت دو بازی معروف ایرانی برای سیستم عامل اندروید و چندین پروژه نیمه کاره تنها بخشی از پروژه های جوان ترین گروه برنامه نویسی ایران است که در لاهیجان مشغول به فعالیت می باشند.

    صدرا درباره علاقه و ورودش به دنیای صفر و یک  برنامه نویسی گفت:

    “دبیر ریاضی ما آقای سجاد خسروپور بود که علاقه زیادی به ارائه درس با تکنولوژی و به صورت دیجیتال داشت و ما رو هم به ساخت پاورپوینت تشویق می کرد.کار تا اونجا کشیده بود که رقابت سختی بین هم کلاسی ها برای درست کردن پاورپوینت برتر به وجود آمده بود.دیگه کلاس ریاضی ما بیشتر شبیه نمایشگاه رسانه های دیجیتال شده بود.

    معلم ریاضی هم سعی می کرد با آموزش ترفند ها و راهکارهای جدید به ما کمک کند.هر دفعه که هرکس ارائه میداد سعی میکرد تمام قابلیت های پاورپوینت را درون اسلاید های خودش استفاده کند. روزی معلم قابلیت انیمیشن سازی را پیدا کرده بود که ما هم خیلی از این قابلیت خوشمان آمده بود. دیگه از اون روز به بعد هر کسی ارائه میداد حتما باید انیمیشن داخل کارش استفاده می کرد وگرنه در حد بقیه کارها نبود.”

    صدرا بعد از این به دنبال کاری جدید و متفاوت بود و با راهنمایی پدرش نرم افزار game maker را از اینترنت دانلود کرد و با یکی از دوستاش به نام آرتا اسدی دست به کار شد.

    “ابتدا نظر ما این بود که بازی در مورد ریاضی بسازیم ولی بعدش فهمیدیم این اون چیزی که ما می خواهیم نیست. سپس عزممون را جزم کردیم که اولین بازی را بسازیم.خلاصه این پروژه هم تمام شد و ما اسم آن را نینجا گذاشتیم.

    بعدش به دنبال جایی برای انتشار این بازی می گشتیم که فهمیدیم کجا از وبلاگ معلم ریاضی بهتر . بازی توسط ایشان آپلود شد و ما هر روز در کلاس ریاضی آمار دانلودها را از معلم می پرسیدیم که نهایت به دویست نفر رسید که اون موقع برای ما عدد بسیار زیادی بود.”

    بعد از چاپ خبر ساخت بازی در مجله تیزهوشان بود که صدرا و رفیقش فهمیدند می تونند کارهای بزرگتری رو هم انجام بدهند و پروژه های بزرگ ترکیبی از پروژه های کوچکه.

    “یک روز از بلندگو مدرسه اسم ما را صدا زدند وارد اتاق دبیران شدیم،معلم رایانه دبیرستان (آقای حامیم عباسپور که خیلی برای ما زحمت کشیدند) ما را صدا زده بود. کارمون رو بهشون نشان دادیم و بعد او هم از این کار بسیار خوشش آمد. ما هم که تازه راه پیشرفت رو پیدا کرده بودیم، تصمیم گرفتیم دومین بازی خودمون رو منتشر کنیم.

    وقتی که برای درست کردن بازی بعدی آماده شده بودیم متوجه شدیم که با دانستن هنر برنامه نویسی کارها بسیار راحت تر و بهتر انجام میگیرد. پس با مشورت و راهنمایی آقای عباسپور فراگیری زبان برنامه نویسی C++ را شروع کردیم. هنگامی که در سن ۱۱-۱۲ سالگی وارد برنامه نویسی و این هنر زیبا شدم زیبایی ها این هنر برای من شگفت انگیز بود.”

    صدرا پس از این روز بود که در پاورپوینت هاش از هنر برنامه نویسی استفاده می کرد.مثلا یک روز که درسش در مورد توان بود برنامه ای در مورد توان نوشت و وقتی که برنامه باز میشد صفحه ی سیاه و خوفناک داس ظاهر میشد و سپس مقادیر پایه و توان را دریافت میکرد و حاصل توان را چاپ می کرد.

    صدرا کم کم با کمک حامیم عباسپور با مفهوم برنامه نویسی شی گرا آشنا شد، و با مطالعه روی زبان #c کار خودش رو پیش برد.

    “از آن به بعد هرگاه زمان آزاد پیدا میکردم به برنامه نویسی مشغول می شدم.چنان علاقه ی در من نسبت به برنامه نویسی به وجود آمده بود که حتی بارها بدون هدف شروع به برنامه نویسی میکردم که حاصل آنها نیز ده ها پروژه بود که تا به حال کامل نشده و هیچ جا انتشار نیافت.”

    چندین ماه بعد حامیم عباسپور تصمیم گرفت که اولین مسابقه برنامه نویسی برای دانش آموزان ACM را برگزار کنه و این فرصت خوبی بود که بار صدرا و گروهش هنر نمایی کنند.

    “تصمیم گرفتیم با گروه مون در این مسابقه شرکت کنیم. به دنبال نام خوب برای گروه مان میگشتیم، با کلی تحقیق به نتایجی رسیدیم ولی چندان خوب نبود. چند روز بعد امیرمحمد اومد و گفت یک نام خوب پیدا کردم ،”حباب” ،نامی که اکثر برنامه نویسان با این اصطلاح آشنایی دارند.

    بالاخره تصمیم گرفتیم که با نام حباب در مسابقه شرکت کنیم.البته ناگفته نماند که در آن مسابقه مقام اول را کسب کردیم.پس از این کار بود که تصمیم گرفتیم فعالیت خودمون را جدی بگیریم.”

    صدرا بعد از این به دنبال یادگیری طراحی انیمیشن و طراحی سه بعدی و نقشه کشی رفت که به گفته خودش تا حدودی هم موفق بود، پس از این هم برای فراگیری طراحی سایت بازهم از حامیم عباسپور راهنمایی گرفتئ و الان هم عقیده داره در زبان های Html, css, javascript تجربیات زیادی داره.

    اما تابستان سال گذشته دوباره معلم رایانه، کلاس آموزش برنامه نویسی Java برگزار کرد که علی معتمد مدرس این دوره بود.

    صدرا گفت :بعد از این دوره به صورت آموزش اینترنتی برنامه نویسی برای دستگاه های اندروید را فراگرفتم و بعد آن نیز با نرم افزار Unity آشنا شدم که یکی از موتور های قدرتمد بازی سازی است.

    “اولین بازی رسمی ام را هم با استفاده از همین موتور و زبان برنامه نویسی سی شارپ ساختم که نام آن «کلاغ» است که در کافه بازار اندروید هم میشه دانلودش کرد.چندی پیش هم دومین بازی رسمی را با استفاده از نرم افزار eclipse و زبان Java توسعه دادم که «هُپ» نام دارد و این بازی را هم می توانید در کافه بازار بیابید.”

    تا امروز گروه حباب برای خودش اسم و رسمی راه انداخته و اعضایی داره که متشکل از صدرا صبوری ،آرتا اسدی، امیرمحمد مصدقی، آییرا محمدی و سهیل خدابخش ه. حباب را می توانیم جوان ترین گروه برنامه نویسی ایران نامید.

    این گروه هم اکنون بر روی چندین پروژه مختلف برای اندروید و دستگاه های مختلف دیگر در حال کار کردن هستند که بازی های نقطه، اکسیژن، اُربیتال، زوو که به زودی منتشر خواهند شد تنها بخشی از برنامه های پیش روی این گروه خواهد بود.

    کارهای این گروه جوان رو در بازار را میتوانید از لینک زیر دنبال کنید.

    کلیه حقوق برای پایگاه خبری واران نیوز محفوظ است
    Desgined & Programmed by AmirHz.ir