امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Wednesday, 21 November , 2018
امروز : چهارشنبه, ۳۰ آبان , ۱۳۹۷ - 13 ربيع أول 1440
شناسه خبر : 58131
  پرینتخانه » آخرین اخبار, اخبار گیلان, سیاسی تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۲ |

رئیس قوه قضائیه تحریم شد/ ماهیت و اهداف تحریم های جدید چیست؟

اصرار امریکا در وضع تحریم‌های جدید در دوران پسابرجام با هدف بی‌خاصیت‌سازی برجام اتفاق افتاده؛ هدفی که به نظر می‌رسد تقریباً به نتیجه رسیده است و اکنون از برجام تنها پوسته‌ای باقی مانده که می‌توان با آن پوسته بخشی از انتقادات منتقدان داخلی را دفع و از شکست مطلق تئوری بدون فرجام «مذاکره با امریکا = گشایش‌گر معیشتی مردم ایران» جلوگیری کرد.

رئیس قوه قضائیه تحریم شد/ ماهیت و اهداف تحریم های جدید چیست؟

به گزارش واران، دونالد ترامپ رفع تحریم‌های ایران را تا ۱۲۰ روز دیگر تمدید کرده است، اما گفته این می‌تواند آخرین باری باشد که این کار را می‌کند، مگر آن که شرایط مورد نظرش برآورده شود. وزارت دارایی آمریکا هم صادق لاریجانی را تحریم کرده است.

یک مقام کاخ سفید به خبرنگاران گفته است که آقای ترامپ می‌خواهد اقدامات سختگیرانه‌ تازه‌ای در توافق هسته‌ای گنجانده شود، و در صورت تخطی ایران از تعهداتش، آمریکا بتواند بلافاصله تحریم‌ها را برگرداند.

او می‌خواهد برنامه موشکی ایران به مذاکره گذاشته شود. ایران همواره گفته است که برنامه موشکی‌اش دفاعی است و قابل مذاکره نیست.

آقای ترامپ همچنین می‌خواهد طرف‌های اروپایی توافق هسته‌ای محدودیت‌ غنی‌سازی اورانیوم برای ایران را، که قرار بوده ده ساله باشند، به عنوان محدودیت‌هایی دائمی به رسمیت بشناسند.

بر پایه گزارش بی بی سی؛ آقای ترامپ همچنبن در بیانیه‌ای تاکید کرده است که تصمیم امروزش هنوز به منزله خروج آمریکا از توافق هسته‌ای نیست، اما از نظر او دو راه پیش رو وجود دارد، یا “اصلاح کاستی‌های فجیع توافق” و یا خروج آمریکا از آن.

او گفته با کنگره آمریکا برای تصویب قانونی جدید در زمینه توافق با ایران همکاری می‌کند و در این قانون چهار شرط باید برای حفظ توافق با ایران برآورده شود:

  • بازرسان بین‌المللی بتوانند از هر محلی به طور فوری بازرسی کنند.

    ایران هرگز نتواند به قابلیت ساخت سلاح هسته‌ای نزدیک شود.

    توافق و محدودیت‌های آن دائمی باشند، نه ده ساله و آمریکا بتواند بلافاصله تحریم‌ها را بازگرداند.

    برنامه هسته‌ای و برنامه موشکی ایران باید در نظام حقوقی آمریکا تفکیک‌ناپذیر باشند.

دونالد ترامپ در بیانیه خود گفته است تمدید رفع تحریم‌ها “شانس آخر” است و تنها به این منظور انجام شده که متحدان اروپایی آمریکا برای رفع اشکالات برجام اقدام کنند.

* ماهیت تحریم‌های جدید چیست؟
استیون منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا سه روز پیش از «تحریم‌های جدید علیه ایران» خبر داده بود ولی جزئیات بیشتری ذکر نکرده و تنها به این گفته بسنده کرده بود که «بسیاری از جنبه‌های برجام هستند که لازم است تغییر پیدا کنند. بسیاری از فعالیت‌های خارج از برجام هستند که ما همچنان آن‌ها را تحریم خواهیم کرد.» در عین حال سترفیلد، معاون وزیر خارجه آمریکا تأکید کرد تحریم‌هایی علیه ایران به دلیل مبارزه ایران با تروریسم در سوریه وضع خواهد شد! سه روز پیش یک منبع آگاه در واشنگتن به روزنامه گاردین گفته بود که ترامپ پذیرفته تحریم‌های بانک مرکزی را دوباره اعمال نکند اما قصد تحریم تلویزیون ایران را دارد.

*اعتیاد امریکا به تحریم و مشغول‌سازی ایران در جغرافیای خود
محمد اسماعیلی نیز طی یادداشتی در اینباره نوشت: «تحریم» تنها ابزاری است که ایالات متحده امریکا را برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی ایران امیدوار و هیئت حاکمه این کشور را برای تحقق اهداف ضدایرانی ترغیب می‌کند چراکه به زعم اعضای کنگره و دولت امریکا اهدافی مانند «شورش جامعه علیه حاکمــیت ‌اسلامی»،‌ «تضعیــف اقتدار دفاعی- نظامی ایران»، «عدم تقویت جبهه مقاومت توسط ایران»، «کاهش قدرت نفوذ گفتمانی ایران در منطـقه غرب آسیا»، «دوقطبی‌سازی‌مردم‌-‌حاکمیت» و «مشغول‌سازی ایران در درون جغرافیای خود»و«تعدیل روحیه انقلابی‌گری جمهوری اسلامی ایران» تنها در سایه افزایش فشارهای اقتصادی بر ایران امکانپذیر است.

امریکایی‌ها به تجربه دریافته‌اند بسیاری از ابزارها جهت رویارویی با جمهوری اسلامی ایران قدرت اثرگذاری خود را از دست داده یا حداقل قدرت تأثیرگذاری آنها کاهش یافته و تنها ابزاری که می‌تواند آثار گسترده‌ای را در جهت تضعیف نظام جمهوری اسلامی ایران به دنبال داشته باشد «تحریم» است، به همین دلیل است که حداقل در ۱۰ ساله اخیر و به ویژه از سال ۹۲ تاکنون تحریم‌های مهمی را علیه جمهوری اسلامی ایران وضع کرده است که از جمله آن قانون تحریم کاتسا، آیسا یا محدودیت ورود شهروندان ۳۸ کشور به ایران یا اعمال تحریم‌ها علیه دهها شرکت و شخصیت حقیقی و حقوقی ایرانی است.

یکی از برآوردهای جدی دستگاه محاسبه سنجی امریکا از اغتشاشات اخیر شهرهای کشورمان این مسئله است که تحریم‌های چند سال اخیر توانسته تأثیرات مستقیم و گسترده‌ای بر معیشت اقشار مهمی از مردم بگذارد و آنها را برای رویارویی با سیاست‌های حاکمیت اسلامی به کف خیابان‌ها بیاورد و چنانچه این تحریم‌ها با مختصات بیشتری ادامه پیدا کند، احتمال اینکه برخی از اقشار مختلف جامعه بار دیگر اعتراضات علنی خود را شروع کنند، بسیار فراوان است.

اصلی‌ترین وعده هسته‌ای دولت‌های یازدهم و دوازدهم «برداشته شدن تحریم‌های ضدایرانی و بهبود ملموس در معیشت مردم» بود و جامعه ایرانی نیز برای تحقق چنین چشم اندازی نزدیک به پنج سال صبوری کرد و پس از آنکه چنین اتفاقی نیفتاد، طبیعی است که بخش‌های مهمی از جامعه ایرانی احساس خودکوچک‌بینی و حقارت و سرخوردگی کرده و در چنین فضایی تلاش کنند خود به میدان آمده و گلایه‌های خود را به صورت مسالمت آمیز و گاه خشن به گوش مسئولان اجرایی کشور و متولی اصلی شعارهای «ضد تحریمی» برسانند.

اندیشکده واشنگتن در یادداشتی به قلم دنیس راس و ریچارد گلدبرگ کارشناسان  اندیشکده ضدایرانی «بنیاد دفاع از دموکراسی»، به دولت کنونی امریکا و شخص رئیس‌جمهور این کشور پیشنهاد می‌دهند تنها نقطه امید دستگاه دیپلماسی کشور را که همان تعلیق تحریم‌های ایرانی است بی‌خاصیت کند.  همانطور که مستند قابل اثبات است، انتظارات از توافق هسته‌ای در زمینه اقتصادی، سرمایه گذاری‌، گردشگری، تجارت بین‌المللی و صادرات و واردات تأثیر چندانی نداشته و تنها مسئله‌ای که همچنان دست حامیان مذاکره با امریکا را در داخل کشور برای توجیه‌گری توافق هسته‌ای باز می‌گذارد، تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ضدایرانی است.

*وضع تحریم برای بی‌خاصیت کردن برجام
اصرار امریکا در وضع تحریم‌های جدید در دوران پسابرجام با هدف بی‌خاصیت‌سازی برجام اتفاق افتاده؛ هدفی که به نظر می‌رسد تقریباً به نتیجه رسیده است و اکنون از برجام تنها پوسته‌ای باقی مانده که می‌توان با آن پوسته بخشی از انتقادات منتقدان داخلی را دفع و از شکست مطلق تئوری بدون فرجام «مذاکره با امریکا = گشایش‌گر معیشتی مردم ایران» جلوگیری کرد. پیشنهاد دنیس راس و ریچارد گلدبرگ به دونالد ترامپ آن است که یک بازی دوسر باخت را برای ایران در مواجهه با توافق هسته‌ای رقم بزنند و ضمن بی‌خاصیت‌سازی برجام، تحریم‌های مندرج در برجام را با عناوین جدید احیا و به روز رسانی کنند. بسته پیشنهادی این دو آن است که دولت امریکا با در پیش گرفتن «یک مسیر بینابینی بین لغو و حفظ برجام»، نهادها و افرادی که بر اساس مفاد توافق هسته‌ای از فهرست تحریم خارج شده‌اند، به بهانه‌های دیگر تحریم و مجدداً محدودیت‌های گذشته را علیه آنها اعمال کنند. در بخشی از این یادداشت می‌آید: « نباید دستان ایالات متحده و متحدانش را برای استفاده از تمام ابزارهای در اختیار دولت برای متوقف کردن این فعالیت‌های غیرقانونی، ببندد.»

این دو کارشناس توافقنامه‌های کنترل تسلیحاتی دوره امریکا (رونالد ریگان) با اتحاد جماهیر شوروی را مورد مداقه قرار داده و با بیان اینکه ضرورت دارد ترامپ نیز از این مصداق تاریخی علیه ایران بهره‌گیری کند، می‌افزایند: «در طول تاریخ، بسیاری از توافقنامه‌های بین‌المللی ادبیاتی مبهم به کار گرفته شده‌اند تا طرف‌های مختلف بتوانند تفسیری متفاوت از آن داشته باشند.

این مسئله به خصوص درباره توافقنامه‌های کنترل تسلیحاتی صدق می‌کند و برجام هم از این قاعده مستثنا نیست. تلاش دولت برای متقاعد کردن اروپایی‌ها به اینکه تحریم‌های غیرهسته‌ای روشی قابل قبول و بسیار مؤثر برای بالا بردن هزینه‌های داخلی و خارجی رفتارهای ستیزه‌جویانه رژیم ایران هستند، هوشمندانه خواهد بود.»

اندیشکده واشنگتن در ادامه مسیر معرفی کردن ایران به عنوان ناقض برجام را نیز مورد توجه قرار داده و از ترامپ می‌خواهد تا با اتخاذ تاکتیکی مؤثر ایران را به عنوان ناقض برجام معرفی کند.

این دو کارشناس تأکید می‌کنند پس از به‌روزرسانی برخی تحریم‌ها (که در برجام تعلیق شده‌اند) با عناوین جدید، احتمال خروج ایران از توافق هسته‌ای افزایش پیدا می‌کند: «در آن صورت آنها (ایرانی‌ها) تنها مانده و بار و تبعات خروج از برجام بر عهده‌شان خواهد بود.»

پایگاه امریکایی دیلی کالر نیز با انتشار گزارشی با تصریح بر این مسئله که «سیاست شرم آور سازش با ایران به ویژه پس از آنچه در دوره هشت ساله ریاست جمهوری اوباما شاهد آن بودیم باید توسط تمام کشورهای متمدن کنار گذاشته شود…» از دولت امریکا می‌خواهد تا تحریم‌های جدیدی را علیه کشورمان اعمال کند و در ادامه تأکید می‌کند به کارگیری تحریم‌ها علیه ایران اثرات مناسب و اختصاصی را به همراه خواهد داشت.

در بخشی از این گزارش می‌آید: «گام هایی که در این راستا (مقابله با ایران) باید برداشته شود به شرح زیر است:
– به رسمیت شناختن و ایجاد رابطه با مقاومت سازمان‌یافته مردم ایران؛ شورای ملی مقاومت ایران {گروهک منافقین!}
– ارائه اینترنت آزاد به مردم ایران با توجه به محدود ساختن اینترنت توسط رژیم
– اعمال تحریم‌های جدید علیه اشخاص و نهادهایی که در سانسور و سرکوب خیزش مردم ایران دست دارند.»

*تحریم با آثاری فراوان
آنچه به راحتی قابل برداشت می‌باشد این مسئله است که امریکایی‌ها از مجلس نمایندگان و کنگره گرفته تا دولت امریکا و اندیشکده‌های معتبر این کشور «تحریم» را به عنوان یگانه ابزاری می‌دانند که می‌تواند علیه جمهوری اسلامی ایران کارساز باشد و آثار مهمی را با خود به همراه بیاورد که از جمله آثار مهم آن می‌توان به تضعیف ایران در عرصه روابط بین‌المللی و منطقه‌ای و به ویژه حمایت از محور مقاومت در منطقه اشاره کرد.

*امریکا عملا از برجام خارج شد!

حسین مهدی تبار نیز طی یادداشتی نوشته است: لزوم واکاوی بیشتر مفهوم «خروج از برجام» ضرورتی‌است که با تصمبم امروز ترامپ بیش از پیش احساس می‌شود.

در نگاه کلی دو حالت برای خروج امریکا در برجام محتمل است؛ حالت اول «خروج رسمی» امریکا از برجام با عدم تعلیق تحریم‌های هسته‌ای است. در این حالت، تمام تحریم‌هایی که قرار بود برجام آن‌ها را رفع کند باز خواهد گشت و « متن برجام » علنا پایان می‌پذیرد. این اتفاق به دلیلی که در حالت دوم ذکر می‌شود حالا حالا ها رخ نخواهد داد.

در حالت دوم اما همان‌طور که تاکنون روال کار دولت اوباما و ترامپ بوده، متن برجام «ظاهرا» حفظ می‌شود اما امریکا بانک‌های بزرگ را به نحوی از رابطه با ایران می‌ترساند که « عملا » شرایط پولی و بانکی ایران با زمانی که برجامی نبود، فرقی نداشته باشد. علت انتخاب این تاکتیک هم روشن است؛ امریکا هم فشار تحریمی روی ایران را حفظ کرده و هم با ایجاد محدودیت بر برنامه‌ هسته‌ای ایران، دست کشور را برای واکنش به تحریم‌های جدید بسته نگه می‌دارد. این نوع خروج از برجام، مدت‌هاست که رخ داده؛ یعنی امریکا عملا از برجام خارج شده و جلوی منفعت اقتصادی ایران را گرفته، هر چند ظاهر بی‌خاصیت برجام دست نخورده باقی مانده است.

اوضاع وخیم‌تر خواهد بود اگر بدانیم امریکا با بسط و گسترش تحریم کاتسا قرار است همان اندک منافع ایران از برجام را هم بگیرد و برجام باز هم سالم بماند! برجام با این حجم از تفسیر پذیری و ابهام که دست سو استفاده یک طرف معامله را باز می‌گذارد، رکوردی در تصویب معاهدات بین المللی است که در نوع خود کم نظیر وبلکه بی‌نظیر است. این مسئله یعنی استفاده حداکثری امریکا از برجام در قبال بهره تقریبا هیچ ایران، ثمره آشی است که تیم هسته‌ای با اعتماد به طرف مقابل پخته است.

راه برجام بازگشتی نخواهد داشت، خسارتی است که به کشور وارد شده و راهی است که انرا پیموده ایم. حالا اما دولت میتواند با تغییر مسیر و با امتحان راه‌هایی برای کاهش اثر تحریم مانند امتحان پیمان‌های جند جانبه پولی، کشور را از این وضع افتضاح نجات دهد؛ البته که اگر هنوز امیدی به لطف غربی‌ها برای نجات اقتصاد نداشته باشد.

انتهای پیام/

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.