تولید مرسدس بنز در ایران به کجا رسید

  • اکران «خوب، بد، جلف»، «سلام بمبئی»، «گشت ٢» و «مبارک» در صومعه سرا
  • تاریخ خبر : پنجشنبه ۵ بهمن ۹۱ - ۱۶:۰۶

    کد خبر : 6298

    تولید مرسدس بنز در ایران به کجا رسید

    سرانجام خط تولیدی با توان مونتاژ ۸۳ دستگاه E کلاس سواری با وجود ۱۳ ناظر آلمانی و۱۵۰ متخصص ایرانی با …

    سرانجام خط تولیدی با توان مونتاژ ۸۳ دستگاه E کلاس سواری با وجود ۱۳ ناظر آلمانی و۱۵۰ متخصص ایرانی با ۱۷۴۴قطعه منفصله برای هر خودرو کار خود را آغاز کرد وامیدی را برای مونتاژ یکی از معترترین برندهای جهان در کشورمان زنده کرد.

    به گزارش واران نیوز به نقل از افکارنیوز»سال ۱۳۸۳ قائم مقام وقت شرکت دایملر کرایسلر و از اعضای اتاق بازرگانی ایران و آلمان در مصاحبه ای از مونتاژ مرسدس بنز سواری E کلاس برای نخستین بار در ایران و در قالب یک همکاری با یک خودروساز بزرگ ایرانی خبر داد.

    پیرو این خبر مقامات شرکت ایرانی هم با شعار تبلیغاتی”به جای خوب بهتر را انتخاب کنید” خبر تولید سواری بنز در ایران را در بوق کردند. و درحالی با شرایط پیش فروش اقساطی در روزنامه های کثیرالانتشار آگهی می شد که قرار بود ایران به عنوان پایلوت حتی برای صادرات مرسدس بنز به منطقه شناخته شود!

    همان زمان هم وقتی که از “الکساندر دیبولد” قائم مقام دایملر کرایسلر درخصوص نگرانی از کاهش کیفیت خودروهای بنز مونتاژ ایران پرسش می شود با قاطعیت پاسخ می دهد که اگر ما این ترس را داشتیم اصلا این کار را شروع نمی کردیم. ما سرمایه گذاری را انجام داده ایم که متخصصان مرسدس بنز از آلمان به ایران بیایند و می خواهیم همان کیفیتی را که در دنیا از آن برخوردار هستیم در ایران داشته باشیم!

    ولی با برخی بی تدبیری های طرف ایرانی و نیز کم کاری طرف آلمانی، تمامی پیش بینی های خوشبینانه  غلط از آب در آمد و در همان ابتدای کار برنامه ریزی های مرسدس بنز به هم ریخته شد و مسبب تأخیر در انجام پروژه شدند.

    قرار بر این بود که ایران با تأسیس مجموعه ای با نام” تاپ خودرو” استارت مونتاژ سواری بنز را بزند که با یک سال و نیم تأخیر شروع به کار کرد. از همین استارت کار باید متوجه می شدیم که کار به سرانجام نخواهد نرسید، چرا که به قول معروف “سالی که نکوست از بهارش پیداست”

    سرانجام خط تولیدی با توان مونتاژ ۸۳ دستگاه E کلاس سواری با وجود ۱۳ ناظر آلمانی و۱۵۰ متخصص ایرانی با ۱۷۴۴قطعه منفصله برای هر خودرو کار خود را آغاز کرد وامیدی را برای مونتاژ یکی از معترترین برندهای جهان در کشورمان زنده کرد، امیدی در صورت موفقیت آمیز بودن، می توانست پای سایر خودروسازان آلمانی مانند فولکس واگن را به ایران بازکند و تنوع و کیفیت جدیدی را به بازار خودروهای داخلی معرفی کند. اما این آرزو هم نقش بر آب شد و این خط تولید نهایتا با تولید تنها۸۰۰ دستگاه متوقف شد. جالب تر اینکه خط تولید مرسدس بنز جای خود را به خودروی پژوRD وبعدها Roa داد!

    اما این روزها هندی ها در استان “ماهاراشتا” با جدیت تمام طرح نیمه کاره و رها شده ایران خودرو را دنبال می کنند و موفق به مونتاژ نخستین مرسدس بنز ML کلاس ۲۵۰شدند که در این بازار حدود ۸۹ هزار دلار قیمت دارد که حتی در این کارخانه، دایملر نسل جدید E وC وS را هم مونتاژ می کند و قرار است مونتاژ GL کلاس هم به زودی و در همین کارخانه انجام شود و حتی تا سال ۲۰۱۴حجم تولید وسرمایه گذاری برای مونتاژ خودروهای سنگین مرسدس بنز به ۳۶هزار دستگاه وبیش از یک میلیارد دلار برسد.

    این اتفاق یعنی کارآفرینی، آموزش نیروی ماهر بومی، جذب سرمایه گذار بین المللی و…اتفاقی که با تعطیل شدن خط مونتاژ E کلاس در ایران پرده پایانی نمایش آن پایین آمد و حالا نه تنها این شرکت ایرانی طبق آمار منتشر شده منابع رسمی با کاهش تولید بیش از ۶۰درصدی محصولات معمولی خود به دلیل شرایط موجود روبرو شده بلکه این بازار پس از اینکه از برندهای آلمانی و فرانسوی گرفته شد به دستان چینی ها افتاد.

    حالاهم پس از گذشت چند سال کاملا محسوس است که چند برند چینی در طی این سال ها جایگزین مونتاژ مرسدس بنز در ایران شده اند.

    اگر وعده های داده شده از سوی مسئولان در خصوص تولید ۲تا ۳هزار سواری بنز در سال اول تولید (۲۰۰۵) و افزایش این ظرفیت به ۵ هزار دستگاه در سال های بعد به تحقق می پیوست، نه تنها صنعت خودرو کشور را با تحولی اساسی روبرو می کرد بلکه در بازار آشفته ای که پیرو گرانی نرخ ارز تمامی صنایع از جمله خودروسازان را دچار مشکل کرد، صادرات چنین محصولی به سایر کشورهای منطقه می توانست تا چه اندازه برای کشور ارز آوری داشته باشد و به عنوان برگ برنده ای در دست کشورمان باشد.

    کلیه حقوق برای پایگاه خبری واران نیوز محفوظ است
    Desgined & Programmed by AmirHz.ir